Sponsor

Tuesday, April 10, 2012

Home » , , » RESEPI TOMYAM POK TEK

RESEPI TOMYAM POK TEK

pic credit google
 



BAHAN BAHAN
untuk 5 orang


  • Untuk 5 orang makan
  • Ketam 2 ekor
  • Udang 20 ekor - buang kulit dah belah tgh bahagian dlm
  • Sotong 5 ekor - belah 2 dah hiris pangkah sikit supaya bergulung cantik
  • Jagung muda
  • Kobis bunga
  • Lobak merah
  • Tomato
  • Bawang besar 3 biji - hiris
  • Bawang putih 3 biji - ketuk pecah
  • Halia 1/2 inci - ketuk pecah
  • Lengkuas 1/2 inci - ketuk pecah
  • Serai 3 batang - titik
  • Daun limau purut 4 helai
  • Asam keping 2 helai
  • Limau nipis
  • Cili padi 10 biji
  • Paste tomyam 4 sudu
  • Tomato puri 4 sudu
  • Daun ketumbar - untuk ditabur
  • Garam secukup rasa 

   CARA MEMBUATNYA

Didihkan air di atas periuk. Masukkan paste tomyam & tomato puri. Gaul sebati dan terus masukkan bawang, halia, asam keping, lengkuas, cili pagi & serai. Terus ejas rasa - Masam/masin & pedasnya. Agak-agak puashati baru masukkan ketam, udang & sotong. Kemudian daun limau purut, tomato, lobak merah, bunga kobis & jagung muda. Sambil2 tu rasa lagi kuah tak tambah lagi apa yg patut sampai sedap. Bila sayur pun dah masak matikan api.

Dah siap sendukkan ke mangkuk hidang dan taburkan daun ketumbar yg telah dihiris tak lupa picit sikit limau nipis utk patinya

TIPS: Tujuan 'siap'kan kuah dulu untuk mengelakkan bahan2 basah overcooked.
Tomato puri - untuk nampak lebih merah dan cantik serta masam
Lengkuas/daun ketumbar - Resepi orang Thai
kalau nak pekat lagi kuah ada yg letak santan/susu cair sedikit.

3 comments:

  1. Tak pernah dengar tomyam pok tek ni...kelakar pulak namanya.

    ReplyDelete
  2. hehehe..nama jer kelakar tapi sedap sgt..sebenarnya poktek tu makanan laut dlm bahasa thai...

    ReplyDelete
  3. Sy dh mkn mmg terbaik..lg2 asa ltk ikan siakap...

    ReplyDelete

ShareThis

Blog Archive

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...